انواع روش هاي درماني سنگ هاي كليوي

۴۴ بازديد

نوع درمان انواع سنگ هاي كليه بر اساس اندازه آنها مشخص مي شود، پزشك با بررسي و معاينات لازم و انجام سونوگرافي اندازه دقيق سنگ ها را تعيين مي كند

درمان سنگ هاي كليه

برخي از سنگ ها آنقدر كوچك هستند كه بدون هيچ مشكلي و خود به خود دفع مي شوند، اما برخي ديگر از سنگ ها بزرگ هستند و بايد براي درمان آن ها از روش هاي جراحي و سنگ شكن استفاده كرد.

مصرف آب و مايعات و دارو

استفاده از دستگاه سنگ شكن برون اندامي

استفاده از يورتروسكوپ

دفع سنگ كليه با لاپاراسكوپ

نفروليتومي و نفروليتوتريپسي

جراحي باز براي شرايطي كه اندازه سنگ كليه غير طبيعي باشد:

در حالت كه سنگ كليه اندازه و شكل غير طبيعي داشته باشد، جراح بايد براي برداشتن مستقيم آن از طريق عمل باز و ايجاد شكاف بزرگ در پوست و كليه، اقدام كند.

علايم سنگ كليه

اگر اندازه سنگ كليه كوچك و به اندازه شن باشد، علايمي خاصي ندارد و خود به خود دفع مي شود، اما براي سنگ هاي بزرگتر احتمال بروز علايم زير بيشتر است:

  • درد در ناحيه كمر، شكم و پهلو
  • گسترش درد به قسمت هاي كشاله ران و پا
  • احساس درد و سوز در هنگام دفع ادرار
  • كاهش حجم ادرار
  • نياز به دفع مكرر ادرار
  • تغيير رنگ ادرار و كدر شدن آن
  • بد بو شدن ادرار

نحوه تشخيص سنگ كليه

براي تشخيص سنگ كليه و اطمينان از وجود سنگ در كليه بايد از بيمار آزمايش خون و ادرار گرفته شود. اما براي تعيين محل دقيق و اندازه سنگ كليه نياز انجام تصويربرداري سي تي اسكن و سونوگرافي است.

بيشتربخوانيد... بي اختياري ادراري چگونه است

چه زماني بايد به پزشك مراجعه كرد؟

اگر درد ناشي از سنگ كليه به حدي شديد باشد كه در كل ناحيه كمر و شكم و پهلو گسترش يابد، بايد براي درمان آن اقدام كرد، در شرايطي كه اندازه سنگ كليه بزرگ باشد درد آن بيشتر است و خروج آن از طريق ادرار سخت مي شود.

همچنين در شرايط عادي ممكن است در ادرار فرد خون ديده شود، كه از علائم رايج سنگ كليه است، اما اگر به صورت ناگهاني اين خون زياد شد بايد فورا به پزشك مراجعه كرد.

منبع: جراحي لاغري و تناسب اندام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.