واكنشي كه انواع سيستم ترمز بر وضعيت خودرو در حال رانندگي دارند، يكسان است؛ اما فرآيند انتقال نيرو از پاي راننده (هنگام فشار آوردن روي پدال) به ترمز روي چرخ و حد اثربخشي آنها با هم داراي تفاوتهايي است. اگر بخواهيم در دستهبندي كلي، اين نحوه عملكرد اين قطعه را براي شما شرح دهيم؛ بايد به دو نوع «مكانيكي» و «هيدروليكي» اشاره كنيم. اما در نظر داشته بايد كه هر يك از انواع ترمز، خود شامل چندين دسته مختلف ميشوند كه در ادامه به پركاربردترين آنها اشاره خواهيم كرد.
بيشتربخوانيد... قطعات هيونداي
سيستم ترمز مكانيكي
عملكرد ترمز مكانيكي به اين صورت است كه با فشار دادن پدال توسط راننده، نيروي مكانيكي توليد شده با كمك يك كابل واسط به كفشك منتقل ميشود. توجه داشته باشيد كه كفشك در واقع همان لنت ترمز است؛ اما تفاوت آن، ايجاد اصطكاك با سطح داخلي محفظه كاسهاي است كه در درون آن قرار گرفتند؛ در حالي كه لنت در نوع هيدروليكي با سطح ديسك اصطكاك دارد. ترمز مكانيكي، جز نخستين و در عين حال سادهترين نوع سيستم ترمز است كه در خودروها از آن بهره ميبرند؛ به همين دليل داراي ايراداتي است كه نميتوان به راحتي از آن چشمپوشي كرد: نداشتن توانايي لازم جهت چند برابركردن نيروي وارده به پدال احتمال از كار افتادن سيستم ترمز بهصورت كلي احتمال پارگي و خوردگي سيم ترمز
بيشتربخوانيد... كيا سورنتو
عملكرد ترمز كاسهاي
از ترمز كاسه اي به عنوان يكي از زيرمجموعههاي ترمز نوع مكانيكي، بيشتر در چرخهاي عقب خودرو استفاده ميشود؛ زيرا نياز به نيروي كمتري دارند. يك كاسه و دو كفشك درون آن، اجزاي سيستم ترمز هستند كه از يك سمت به لولا و سمت ديگر به پيستون متصل است. در نظر داشته باشيد كه همزمان با چرخيدن چرخ، كاسه هم شروع به چرخيدن ميكند. هنگام ترمزگيري با فشار دادن پدال، نيرو به پيستون منتقل ميشود؛ سپس كفشكها به سطح داخلي كاسه چسبيده و سرعت چرخ را كاهش ميدهند. قدرت كم ترمزگيري، احتمال بالاي داغ شدن و وزن زياد از معايب نوع ترمز كاسهاي و همچنين نياز به نگهداري كم و در نتيجه مراجعه كمتر براي تعمير خودرو از مزاياي آن محسوب ميشود.
سيستم ترمز هيدروليكي
تفاوت سيستم ترمز هيدروليكي با مكانيكي، استفاده از لولههاي حاوي روغن ترمز به جاي سيم است كه تاثير بهتري بر عملكرد سيستم ميگذارد. بزرگترين مزيت اين نوع سيستم ترمز، قابليت جايگزيني ترمزهاي ديسكي به جاي نوع كاسهاي است كه ويژگي مهم چند برابر كردن قدرت مكانيكي توليد شده توسط پاي راننده براي سيستم را پشتيباني ميكند. فرآيند كار به اين صورت است كه با فشار دادن پدال، نيرو چند برابر شده و تا زمان اعمال به پيستون اصلي، حفظ ميشود؛ سپس نيروي پيستون به سيال پشت آن وارد شده و منجر به حركت سيال در لولههاي واسط ميشود. در مرحله بعد، نيرو به پيستونهاي فرعي ترمز چرخها منتقل شده، دوباره قدرت آن افزايش پيدا ميكند و در نهايت سيستم ترمز، خودرو را متوقف ميكند.
عملكرد ترمز ديسكي:
در طراحي و مهندسي ترمز ديسكي سعي شده تا ايرادات موجود در نوع كاسهاي تا حد زيادي برطرف شود. مواردي كه در ادامه شرح ميدهيم، ويژگي مربوط به اين ترمز نسل جديد است كه معايب نوع قديميتر يعني كاسهاي را پوشش ميدهد: قابليت بالاي انتقال گرماي ترمز كاهش ميزان افت عملكرد ترمز وزن كمتر نسبت به نوع كاسهاي توانايي كنار زدن سريع آب از روي ديسك قدرت بالاي ترمزگيري
جراحي پروستات